Followers

Saturday, February 9, 2013

aku bukan materealistik

materealistik itu adalah merupakan sifat yang kian meresap dalam diri kita pada masa kini. Ianya bermaksud sifat yang mementingkan kebendaan. Secara umumnya, semua manusia di muka bumi ini dipengaruhi dengan sifat materealistik masing-masing. Ada yang berjaya mengawalnya dan ada juga yang tewas dengan desakan nafsu.

aku bukan materealistik....
ya, aku mempunyai keinginan yang terlalu tinggi...aku nak barang-barang yang mahal, barang-barang yang cantik...aku suka pada barangan yang mewah...aku tak dapat menahan dari menyangkal diri aku dari semua itu..itu adalah kebenaran tentang aku...tapi.....ketika keinginan yang melonjak itu hadir..aku sempat berfikir akan kepentingannya sesuatu benda itu..adakah perlu aku memilikinya atau tidak....Alhamdulillah..aku dapat mengawal pemikiran ini dari terus dipengaruhi oleh godaan syaitan dari terus membazir...

aku bukan tamak....
kehidupan zaman sekarang, semuanya sudah meningkat harganya....aku bukan tamak untuk mengumpul duit untuk mendapatkan sesuatu barang yang aku inginkan, tetapi kehidupan itu sendiri membuatkan aku menjadi seperti itu...aku bukan tamak dalam menginginkan sesuatu..tetapi itu adalah keiginan yang sudah aku sematkan di dalam fikiranku...

duit...duit..duit...
kenapa duit itu diletakkan di tangga teratas di dalam carta kehidupan??
ada orang kata kita x perlukan duit...
ada orang kata cinta lebih penting dari duit...
ada orang kata duit boleh dicari....

ya...semua itu betul...tapi pada pendapat aku...
ya...duit adalah PENTING... kenapa aku ketakan duit penting?? duit adalah segalanya??
cubalah kita llihat sendiri pada zaman sekarang....tanpa duit, org xkan pandang kita walau sebelah mata...
tanpa duit, kita x kan berjaya untuk meneruskan kehidupan yang semakin mencabar ini...
tanpa duit, kita x kan dipandang sebagai seorang yg dihormati...

kenapa kita hanya akan dipandang tinggi bila berduit?
kenapa kita hanya dihormati bila berduit?
kenapa kita diberi keistimewaan bila kita berduit?

kehidupan....kehidupan...adalah jawapannya...
kehidupan pada masa kini membuatkan aku memerlukan duit....
aku memerlukan duit untuk membantu diri aku sendiri
aku memerlukan duit untuk menyelesaikan tugasku sebagai pelajar...sebagai seorang anak...sebagai seorang kakak...dan sebagai umatMu...
aku memerlukan duit untuk membantu golongan yang memerlukan
aku memerlukan duit untuk terus menyokong golongan yang tidak terdaya
aku memerlukan duit untuk mengubati orang-orang sakit....

itulah sebabnya aku katakan....duit adalah segalanya....
tanpa duit...kehidupan akan membunuh diri kita sendiri...
ya..mungkin ada yang tidak sependapat dengan aku...tapi itulah kenyataannya...

aku lihat orang meminta sedekah...aku melihat kanak-kanak tidur di jalanan dengan keadaan yang menyedihkan...aku melihat kucing-kucing berkeliaran dengan penyakit kurap yang akan membunuhnya duatu hari nanti...aku melihat orang tua yang tidak berkaki..sedang menadah tangan meminta sedekah...

aku ingin membantu mereka semua....namun...hanya titisan air mata yang mampu aku luahkan...aku hanya mampu membantu hanya dengan RM1.00 yang ada di dalam poket ini....seandainya aku punya duit...aku mahu membantu...seandainya aku punya harta..aku ingin membantu mereka....










No comments:

Post a Comment