Followers

Thursday, September 16, 2010

Istimewanya Wanita Benama IBU



1) Doa Wanita
Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2) Pahala Wanita Bersalin
Apabila seseorang perempuan mula sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

3) Kelebihan Melahirkan Anak
Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

4) Kelebihan Menyusukan Anak.
Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

5) Pahala Memelihara Anak.
Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

6) Menggembirakan Perempuan.
Barang siapa yang menggembirakan seseorang perempuan, maka darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

7) Keistimewaan Anak Perempuan.
Barang siapa membawa hadiah, (barang makan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah kita mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. maka barang siapa yang menyukakan anak perempuan, seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

8) Ganjaran Wanita Solehah
Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

9) Hak Suami dan Ibu
Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasuluulah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, " Suaminya." "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah, "Ibunya."

10) Keutamaan Terhadap Ibu
Apabila memanggil akan engkau 2 rang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

11) Kelebihan Mentaati Suami
Wanita yang taat akan suaminya, ikan-ikan di laut,burung diudara, malaikat dilangit, matahari dan bulan semua beristiqfar baginya selam mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

12) Ganjaran Mentaati Suami
Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dikehendaki dengan tidak dihisab.

13) Keistimewaan Seorang Ibu
Syurga itu dibawah tapak kaki ibu.

14) Ganjaran Memelihara Anak
Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi SAW) di dalam syurga.

15) Ihsan Terhadap Perempuan.
Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, syurga ialah tempatnya.

16) Penghalang Api Neraka
Daripada Aisyah r.a, Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

17) Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu dan apabila pada hari pertama haidnya membaca " Alhamdulillahi 'alaa kulli Halin Wa Astaqhfirullah.Segala puji bagi Allah dalam dari segala dosa." maka allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah Allah SWT mengangkatnya ke atas darjat,seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

18) Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

19) Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

20) Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

21) Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

22) Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

23) Wanita yang menghabiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan hamba.

24) Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dihiburkan hati anaknya Allah memberi 12 pahala ibadat.


Renungan:
".......dan hendaklah kamu berbuat baik dengan sesungguhnya kepada ibu bapa....sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada orang yang sombong dengan perbuatannya, sombong dengan perkataanya."
(An-Nisa':36)

1 comment: