Followers

Friday, September 10, 2010

1 Syawal

Assalamualaikum..buat sahabat2 ku..SELAMAT HARI RAYA ku ucapkan..dan kupohon keampunan dan kemaafan untuk segala kesalahan yg telah ku lakukan dan atas kata2 ku yg telah melukakan hati kamu..maaf..zahir batin....

Pagi 1 Syawal....ku menitiskan i mata di pagi ini..kenapa??secara tiba2...bila ku mendengar takbir raya..hatiku terusik...YA ALLAH...setiap kali 1 Syawal menjelma...ku mengingati peristiwa yg menyedihkan dan pilu itu...saat aku kehilangan org tersayang yg belum sempat ku mengenalinya dgn lebih rapat dan belum sempat ku mengenali erti kasih sayang darinya...aku sudah kehilangannya....walaupun ketika itu aku hanya berusia 7thn...tetapi ingatan ku tentang peristiwa itu masih segar dalam ingatanku......

Pemergian nenek ku yg tersayang...yg belum sempat ku mengenal erti kasih sayang dari seorang nenek...telah pergi meninggalkan ku seawal usia ku 7thn...yg belum kenal erti kehidupan ini....Masih teringat lagi peristiwa mlm 1 Syawal....pada mlm tu aku dan adikku serta pakcik aku sedang asyik bermain...biasalah..seusia itu...hanya tahu bermain di mlm raya..keriangana menyambut hari Lebaran...namun nenek aku belum sampai di kg..ummi bgtahu nenek sampai pg raya....so,kami hanya menyediakan persiapan raya untuk esok..untuk menyambut kepulangannya...masakan siap dimasak...rumah siap dihias...semuanya tersedia untuk menyambut hari raya..

Namun ketika semua org sudah tidur...aku dan adik serta pakcikku yg tua hanya setahun dariku...terdengar org mengetuk pintu dan memberi salam...pada ketika itu..kami ketakutan...yerlah mana ada org dtg ketuk pintu rumah mlm2....dan kebetulan pak din terjaga..dia membuka pintu..aku curi2 dgr percakapan mereka..pakcik yg dtg bertanya..adakah ini rumah puan Fatimah...dan pak din hanya ia kannya...
selepas itu ummi aku bgun untuk melihat apa yg terjadi..namun tiba2 aku terdengar suara tangisan ummi ku dan semua org menangis...aku keliru...aku cuba bertanya pada ummi tetapi ummi hanya menidurkan aku..katanya tidurlah..esok nak raya...dan aku trus terlelap selepas ditidurkan umi...

Keesokan paginya....di pagi raya....aku tersedar...kerana mendegar suatu tangisan....dan bila aku bgun dari tidurku...aku melihat seseorg di pintu depan rumah...aku melihatnya dari belakang...hurm..macam tok ma(nenekku)....trus aku memeluknya dari belakang sambil memanggil tok ma.....tetapi bila makcik aku dtg..ambil aku..aku tgk..org tu bukan tok ma...aku x faham..kenapa semua org menangis..kenapa??kenapa???dan bila aku bertanya..umi hanya bgtahu..tok ma da x der..aku xpaham...aku x paham..dan pagi raya tu memang berlainan sangat suasananya..org ramai datang...semuanya baca yassin...aku x faham...dan aku hanya terus bermain dgn adik aku.....

Namun selepas itu...dalam pukul 12tgh...sampai  satu van...aku lihat dari jauh..mereka bwk turun satu benda...berwarna putih..aku tertanya2...apa tu???dan mereka usung masuk ke dalam rumah...dan ketika itu aku terus berlari....untuk melihat apa yg terjadi..dan bila aku masuk...aku lihat smua org pergi ke situ..dan mencium sambil menangis....selepas itu..umi pegang tgn ku...dan bawa aku dekat dengannya..dan bila aku dekat dgnnya..aku nampak..aku lihat..itu...tok ma...uummii..kenapa bungkus tok ma macam nie...kenapa baju raya tok ma mcm nie?????putih jer.....ummi aku hanya menitiskan i mata....dan umi suruh aku kucup dahi tokma..dan aku hanya mengikut kata2 ummi...namun selepas itu..tok ayah aku sampai...dan aku lihat tok ayah pun nangis....dan lepas itu mereka usung tok ma...mereka masukkan dlm keranda....masa itu aku lgsung xfaham..apa maksud disebalik semua ini...dan lepas pada itu...bila sampai di kubur...baru aku faham....
rupanya...tok ma da meninggal...dan di situ jugak lah aku menangis dan menitiskan air mata....YAALLAH...kenapa begitu cepat kau menjemputnya ke pangkuanmu....sedangkan aku masih belum sempat mengenalinya dan merasai kasih sayang darinya...sesungguhnya aku begitu menyayanginya...sanggat...sanggat sayangkannya....aku dibelai manja olehnya..aku dilayan mesra olehnya...aku disayanginnya dan ditatang bagai minyak yg penuh...YA ALLAH...aku masih kecil untuk menerima itu semua pada waktu itu...

Di mlm 1 Syawal....kau pergi meninggalkan kami....dan sambutan di pagi 1 Syawal..dengan kedatangan sekujur mayat yg kami tidak sangkakan.....sedangkan kami menantikan kepulanganmu untuk beraya bersama kami...tetapi...ini ketentuan Ilahi....kau pergi meninggalkan kami di pagi Syawal itu....

Kerana tidak sabar untuk pulang beraya dengan anak2...tok ma balik lebih awal pada tok ayah...tok ma naik bus mlm raya tu..dgn makcik aku....tetapi malang tidak berbau....bus yg dinaiki mereka excident di jln gua musang...bas terbalik dan semua penumpang tercampak keluar...dan makcik aku katakan yg tok ma juga tercampak dari bus...Ya Allah...kau maha pengasih dan maha penyanyang......engaku tempatkanlah nenek ku bersama golongan yg enkau kasihi dan sayangi....sesungguhnya aku begitu menyayangi dia....amin...

1 comment: